על התמודדות עם מגפות

תוצאות החיסונים כנגד הקורונה בבלימת המגפה אכן מדהימות, ועדיין רבים מפקפקים אם הם אכן נחוצים. עם מכחישי המגיפה אין לי ויכוח, חבל על הזמן, אין טיעון שישכנע אותם. אולם ברצוני להעלות .ולהתוכח עם טיעון אחד כנגד החיסונים שיש בו היגיון פנימי רב 
יש שיאמרו, מה החיסונים הללו לכם? האנושות יודעת להתמודד היטב עם מגיפות ללא התערבות מלאכותית חיצונית. קחו לדוגמה את מגיפת הדבר מימי הביניים, המוות השחור. נכון, כרבע מאוכלוסית אירופה נמחקה, אך למה לראות את רבע הכוס הריקה? שלוש רבעים שרדו והמשיכו לשגשג ולהוביל את המין האנושי. זו דרכו של הטבע – אין מקום לחלשים ורק החזקים והמסתגלים שורדים. מלתוס טען כבר מזמן שאפידמיה היא אחד הכלים של הטבע לווסת את גודל האוכלוסיה. ״אל נע יעקבונו פגרי הנחשלים״ אמר ביאליק, בהקשר אחר, ואולי הוא צודק?
ויותר מכך, החיסונים אכן מעכבים את התפשטות המגיפה אך מצד שני הם גורמים לה לשהות בקרבנו יותר זמן מהנחוץ. השפעת הספרדית מלפני כ 100 שנה, עם עשרות מיליוני קורבנותיה, נמשכה כשנתיים בלבד ונעלמה כשם שבאה. הקורונה מהלכת בקרבנו כבר קרוב לשנתיים והקץ לא נראה באופק. האם לא סביר לחשוב שגם החולרע הזו כבר הייתה זכרון רחוק לולי היינו מתערבים?
אני חייב להודות שיש טעם רב בטיעונים הנ״ל. אולם מצד שני התפיסה המקובלת, לפחות בחברות המערביות, היא שיש להלחם על כל נפש חיה, ושיש להשקיע ככל שניתן כדי לשמר אותה. ״לא תעמוד על דם רעיך״ אומרים ביהדות ואני מאמין שניתן למצוא ביטויים דומים באיסלם ובנצרות. מצווים אנו לעזור לחלש ולכל מי שזקוק לעזרה. הגישה שלא להשאיר אף אחד מאחור היא מהסיבות המרכזיות להתקדמות המין האנושי. מרגרט מיד אמרה שהסימן הראשון לציביליציה הוא עצמות אדם שהתאחו משבר, כלומר בני אדם שזכו לסעד מחבריהם. שיתוף הפעולה בין הפרטים והצורך לתמוך בחולים ובחלשים הובילה אותנו לאן שהובילה. כל הרפואה המודרנית התפתחה מתפישה זו. יש שיאמרו שחבל על המאמץ, מוטב היה לנו שלא היינו מתקדמים כל כך, המודרניזציה מביאה איתה הרבה סבל, אך אני מאמין שמטבענו אנו מתוכנתים לחקור בלא נודע ולנסות להתקדם ולהשתפר. איננו יכולים לסגת. חיסוני הקורונה הם דוגמה מצוינת לכך. הטבע האנושי מכתיב את המאמץ העצום בחיפוש אחר חיסון. אינני טוען מהי הגישה הנכונה אך כל אחד חייב לבחור צד. אם אתה מאמין בקדמה ובמדע כחלק אינטגרלי של עצם מהותנו, ובחרת בחיים (להתחסן ולחסן). אני, את שלי בחרתי

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s